WinterBanden

Voor goede en goedkope winterbanden ga je naar Beterband. Hier vind u een groot assortiment winterbanden tegen de scherpste prijzen en de beste service!

Informatie over winterbanden.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het gebruik van winterbanden in Nederland ook nuttig. Door een zachtere samenstelling van het rubber zijn deze winterbanden beter geschikt bij lagere temperaturen. Daarbij komt ook nog eens dat het profiel van een winterband veel beter geschikt is om grote hoeveelheden water en sneeuw af te voeren. Dus bij lagere temperaturen betekent dit dat een winterband veel meer grip levert dan een zomerband. Dit maakt een winterband dus in de winter veel veiliger u heeft meer controle over de auto. Met een winterband verkort u, in de winter, uw remweg ook aanzienlijk. Veel mensen vragen zich af of het gebruik van winterbanden wel nodig is hier in Nederland. We kunnen dit kort samenvatten en u kunt dan zelf uw conclusie trekken.

Het volgende advies geldt voor winterbanden:

-Wanneer u in de winter veel kilometers rijd. 
-Wanneer u op ongebruikelijke tijdstippen rijd.(’s morgens vroeg, ’s avonds laat en ‘s nachts ) 
-U komt in de winter regelmatig in Duitsland, Frankrijk, Scandinavië, Frankrijk, Ardennen of overige winterse gebieden.

In Nederland rijden vrijwel de meeste automobilisten het gehele jaar door op zomerbanden. Al is dit aantal in de afgelopen paar jaar wel sterk afgenomen. Deze afname is voornamelijk te danken aan een aantal landen die tegenwoordig het gebruik van winterbanden verplichten. De regelgeving gebied dan dat het voertuig van de automobilist uitgerust is naar gelang de weersomstandigheden. In sommige landen, zoals bijvoorbeeld Finland, geldt zelfs een verplichting op winterbanden tussen bepaalde data.

Veel Nederlanders gaan op wintersport. De meeste van deze mensen kopen of huren dan meestal een set winterbanden voor hun auto. Vaak is dat nodig omdat ze naar een land gaan, of door een land heen reizen, waar een winterbanden verplichting geldt. Is er geen verplichting op winterbanden maar wordt er wel van u verwacht dat u uw voertuig aanpast aan winterse omstandigheden, dan kunt u in sommige landen ook problemen krijgen wanneer u betrokken raakt bij een ongeval. Men riskeert dan een boete en/of ze moeten de schade deels of in zijn geheel betalen.

Tegenwoordig is het merendeel van de auto’s uitgerust met allerlei soorten techniek om de veiligheid op de weg te verbeteren. Deze auto’s zijn standaard al uitgerust met ESP en ABS. De ESP en ABS zorgen ervoor dat de remweg wordt verkort en dat de auto in een kritieke situatie nog steeds onder controle blijft van de bestuurder. Deze systemen doen hun werk echter alleen goed wanneer het contact met het wegdek ook van degelijke kwaliteit is, goede banden dus. Heeft men in de winter geen winterbanden dan heeft men ook weinig tot niets aan deze (dure) veiligheidssystemen.
De meeste automobilisten zijn dikwijls wel bereid om te betalen voor deze dure technische veiligheidssystemen, maar besparen juist wanneer het gaat om de aanschaf van (winter)banden. Er vaak niet rekening mee houdend dat dit het enige contact met het wegdek betreft. Bezuinigen op banden betekend dus eigenlijk dat u bezuinigd op veiligheid!

In tegenstelling tot een aantal jaar geleden is het aanzienlijk drukker geworden op de wegen. Ook zijn er op het gebied van auto’s veel veranderingen geweest, de verschillende autofabrikanten produceren steeds meer auto’s met meer vermogen en meer koppel. Dit om de bestuurders tevreden te houden. Men moet steeds sneller kunnen optrekken en harder door de bochten kunnen. Ze vergeten vaak dat dit allemaal alleen maar mogelijk is omdat de banden dit toelaten. In de meeste gevallen is dat niet veel meer dan een briefkaart per band. Kort gezegd wanneer je met 120 KM/h over de snelweg rijd dan heeft een voertuig maar grip op een oppervlakte ter grootte van ongeveer 2 a4’tjes. Wanneer u nu een noodstop moet maken dan moet dat oppervlak van 2 a4’tjes groot het voertuig zo snel mogelijk tot stilstand brengen. Hiervoor zijn dus verschillende banden ontwikkeld. In de zomer: zomerbanden en in de winter: winterbanden.

In de winter is de remweg aanzienlijk korter met winterbanden dan met zomerbanden. Op het plaatje hierboven is een verschil te zijn op een besneeuwd wegdek en een wegdek waar ijzel op ligt. Winterbanden zijn ontwikkeld om meer grip en te bieden onder winterse, koude, omstandigheden. Daarom zijn winterbanden erg verschillend ten opzichte van zomerbanden.

De grootste verschillen zijn:     

- De samenstelling van het rubber. (het rubber wordt bij lagere temperaturen harder vandaar dat een winterband beter onder de 7 graden presteert )
- Het profiel van een winterband is anders. Het loopvlak is voorzien van de zogeheten lamellen. Deze zorgen ervoor dat de band meer water, sneeuw en afval kan afvoeren, dit allemaal om meer grip te kunnen bieden. Deze lamellen zijn echter functioneel tot een profieldiepte van 4 millimeter.

Wanneer heb je winterbanden nodig? 
Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden, Zomerbanden hebben namelijk de eigenschap dat er bij lagere temperaturen verharding van het rubber optreedt. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en meer comfortabeler rijgedrag. Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Ook bij het rijden op ijzige vlakken presteert de winterband beter, vergeet echter niet hoe glad ijs is en verwacht geen wonderen.

Welke winterbanden kies je? 
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heeft u erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak band wegdek immers als een nadeel. Voor winterbanden mag een lagere snelheidscodering banden gekozen worden dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven. Men is dan wel verplicht een sticker met de toegestane maximale snelheid  van de band in het gezichtsveld van de bestuurder te plakken. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van een winterbandentest. Kies de band die goed scoort op de eigenschappen die voor u het belangrijkst zijn.

Bandenspanning.
Winterbanden dienen over het algemeen een hogere bandenspanning te hebben dan de zomerbanden, normaliter 0,2 bar hoger. Informeer bij aanschaf van winterbanden naar de aanbevolen bandenspanning en raadpleeg tevens het instructieboekje van de auto.

Bestaande velgen of aparte velgen?
Monteer uw zomer en winterbanden het liefst aparte velgen. Het wisselende monteren en demonteren van een band komt een band niet ten goed. Bovendien bespaart u elke seizoenswisseling weer op de kosten voor het balanceren en de ventielen door aparte velgen te gebruiken. Hierbij komt ook nog eens dat u nu over de mogelijkheid bezit om zelf de bandenset te verwisselen.

Opslag (winter)banden.
Markeer voor opslag de positie van de band op de auto, dit om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Men kan bij de montage de onderlinge positie wisselen maar let er hierbij op dat veel winterbanden draairichting gebonden zijn. Maak voor opslag uw wielen en banden schoon om oxidatie te voorkomen.