Zomerbanden

Vrijwel alle personenauto´s worden af fabriek geleverd of tweedehands verkocht met zomerbanden. Daarnaast kan een eigenaar tevens in het bezit zijn van een extra set winterbanden welke in het winterseizoen gemonteerd worden. Voor meer informatie over deze winterbanden gaat u naar de link ´winterbanden´ in het menu links.

Zomerbanden zijn te verkrijgen in verschillende soorten en maten, met allemaal hun eigen specifieke eigenschappen. Voor elke auto en voor elk type bestuurder is echter een passende zomerband te vinden. Welk type zomerband u het beste onder uw auto gemonteerd kunt hebben is compleet afhankelijk van de eigenschappen die u van uw banden wenst. Daarbij komt kijken dat elk automerk bepaalde voorkeuren heeft voor een bepaalde band. Een voorbeeld hiervan is dat Franse auto’s vaak Michelin-banden gemonteerd hebben en hiermee ook het comfortabelst rijden.

Bij zomerbanden is er een zeer grootte verscheidenheid aan profielvormen, elk merk en type heeft een andere profielvorm, bedacht door de bandenfabrikant. Elke fabrikant heeft namelijk zijn eigen testmethoden en ideologie wat betreft de prestaties van een band. Bij ontwikkelen van een bandenprofiel speelt het een grote rol voor welk doel en welk type auto de band gebruikt gaat worden. Het is namelijk zinloos om een band met een revolutionair hogesnelheidsprofiel te gaan ontwikkelen voor een stadsautotje dat zijn kilometers voornamelijk in de stad aflegt en een relatief lage topsnelheid heeft.

De meest voorkomende profielsoorten staan hieronder met een beschrijving van hun specifieke eigenschappen weergegeven:

1. Het dwarsprofiel is geschikt voor aandrijvende wielen, met name voor landbouw- en grondverzetvoertuigen. Dit profiel heeft een slechte richtingstabiliteit.

2. Het langsprofiel wordt toegepast op banden voor bedrijfsvoertuigen, gemonteerd op gestuurde assen. Dit profiel treffen wij ook aan op gestuurde wielen van landbouwvoertuigen, grondverzetvoertuigen en motorfietsen. De waterafvoer is goed maar een langsprofiel heeft geen tractie-eigenschappen en is dus ongeschikt voor aangedreven wielen. Het langsprofiel zorgt voor een goede stabiliteit bij een rechtuitgaande beweging.

3. Een vorm van het gecombineerde profiel wordt in het algemeen toegepast bij de huidige banden, in alle gangbare maten. Het profiel wordt voornamelijk gebruikt bij voertuigen waar niet al te hoge eisen aan de banden gesteld worden. Dit profieltype verenigd de voordelen van het langsprofiel en het dwarsprofiel.

4. Het modder- en sneeuwprofiel is zeer geschikt voor gebruik op aangedreven wielen in het terrein en op besneeuwde en modderige bodem. Het heeft een matige richtingstabiliteit en heeft door het open profiel een groter afrolgeluid.

5. Het moderne winterprofiel is daarentegen een stuk stiller en heeft zeer veel lamellen in het loopvlak. De ontwikkeling van deze profielsoort maakt de laatste jaren grote sprongen door de toenemende populariteit van winterbanden. Het profiel veroorzaakt een zaagtand-effect op sneeuw en ijs waardoor de grip sterk toeneemt.

6. Voor verbetering van de waterafvoer bij brede banden voor zeer snelle auto's en motorfietsen is er het richting-gebonden profiel, het zogenaamde V-profiel. Dit éénrichtingsprofiel vereist bijzondere aandacht bij het monteren. De draairichting van de band wordt met een pijl op de zijwand aangegeven. Banden met dit profiel hebben vaak een spectaculair en sportief uiterlijk.

7. Voor de high-performance personenwagens bestaan er tevens asymmetrische profielen, waarbij de nokken en groeven in de dwarsrichting verschillend zijn aangebracht. Het buitenste profielgedeelte is afgestemd op een droog wegdek en het binnenste profielgedeelte op een nat wegdek. Ook hier dient gelet te worden op de juiste montage, waarbij niet alleen op draairichting maar ook op linker of rechterzijde gelet moet worden.

Voor elke auto en voor elk gewenst rijgedrag is er dus een geschikte band. Beterband staat voor u klaar om u te voorzien van het juiste advies bij de aanschaf van uw nieuwe banden. We horen graag van u!