Controleren van uw banden.

Iedereen weet dat een band in goede conditie moet zijn om goed zijn werk te kunnen doen en een goed rijgedrag te verzekeren. Uiteraard kunnen wij de toestand van uw banden voor u controleren, maar u kunt natuurlijk zelf ook een oogje in het zeil houden. Hieronder volgt een checklist met enkele dingen waar op gelet moet worden bij de controle van een band:

-Controleer of de banden over het gehele loopvlak nog genoeg profiel hebben (dus ook aan de binnenkant van de band!). Een minimum van minstens 2.5mm is in verband met de veiligheid aan te raden. Voor brede banden is het advies om ze te vervangen bij 3mm profiel.

-Controleer de bandenspanning. Zie hiervoor het onderwerp “ houdt uw banden op spanning”. Denk er ook om dat er altijd een ventieldopje op het ventiel zit (bij ons anders gratis af te halen).

-Controleer of de banden geen ongelijkmatig slijtagepatroon vertonen. Zie hiervoor ook het onderwerp “ Ongelijkmatige bandenslijtage / trekken van de auto “.

-Controleer de banden op schade. Doordat een band soms heel wat te verduren krijgt kan er schade aan de band ontstaan. Dit kan zich openbaren in loszittende of verdwenen stukken rubber. Let ook op of de band bulten op de zijkant of op het loopvlak vertoond, dit duidt meestal op een draadbreuk en kan zeer gevaarlijk zijn. Let op: als het gevolg van de fabricage van de band zitten er een of meer aanhechtingspunten op de zijkant van de band. Dit zijn geen bulten naar buiten, maar het lijken bulten die naar binnen gericht zijn. Dit kan uiteraard geen kwaad. Deze punten zijn bij de ene band duidelijker te zien dan bij de andere.

-Daarnaast kunnen er door veroudering droogtescheuren ontstaan in het loopvlak of op de zijkant van de band. Als deze nog zeer klein en oppervlakkig zijn kan dit vaak nog geen kwaad, als ze echter te groot worden moeten de banden worden vervangen.

-Tenslotte is het heel belangrijk dat banden die vaak lange tijd stilstaan (denk aan caravans, campers en aanhangers) na 5 tot 6 jaar worden vervangen, ongeacht de staat van de band. Het probleem zit namelijk vaak van binnen waar het niet zichtbaar is. Aan de hand van de DOT-code op een band kunnen wij u vertellen hou oud een band is (zie ook: “ Bandenmaten lezen “).

-Laat in geval van twijfel altijd een bandenspecialist de band controleren!