Banden Algemeen

De diverse onderwerpen:

- Banden omwisselen

- Bandenmaten lezen

- Controleren van uw banden- Ongelijkmatige bandenslijtage / Trekken van de auto

- Houdt uw banden op spanning!

- Trillingen

- Stikfstof in uw banden

- Lawaai van banden

- De gevolgen van een andere bandenmaat

Banden omwisselen

Het wisselen van een band-velgcombinatie is iets wat met grote zorgvuldigheid dient te gebeuren. Dit geldt zowel voor het wisselen van een lekke band als voor het wisselen van een zomer- of winterset.

Hieronder vindt u enkele tips voor het wisselen, vertrouwd u het niet of heeft u 2 linker handen? Laat het dan, indien mogelijk bij Beterband doen, of laat het aan een ander bekwaam persoon over.

Wisseltips:

• Zorg altijd voor een harde, vlakke ondergrond.

• Zet de auto op de handrem en in de 1e versnelling (een automaat in de P-stand), plaats indien nodig nog iets voor de wielen om wegrollen te voorkomen.

• Draai voor het opkrikken van de auto de wielbouten (of moeren) op de grond alvast een halve slag los.

• Gebruik de krik die bij de auto hoort of een degelijke garagekrik om de auto op te tillen.

• Plaats de krik op de door de fabrikant aangegeven krikpunten.

• Ga nooit onder een auto liggen die alleen op een krik rust!

• Leg voor de zekerheid een aantal stenen of blokken of een band onder de auto om te voorkomen dat de auto kan vallen.

• Controleer of het wiel wat wordt aangebracht strak om de naaf past, als hier speling op zit kan dit trillingen veroorzaken. In sommige gevallen dient er een centreerring gemonteerd te worden om deze ruimte op te vullen.

• Controleer of de aansluiting van de wielbouten goed is (conisch of bolconisch) en of er voldoende raakvlak tussen bout en velg is. Als de bouten nog niet eerder gemonteerd zijn geweest dient u ook de schroefdraad te controleren door de bout of moer er eerst een paar slagen met de hand in te draaien.

• Controleer of de bouten minimaal 5 ½  slag maken voor ze volledig vastzitten (meer slagen mag).

• Draai de wielbouten vast, draai voorzichtig het wiel en luister vervolgens of ze aan de binnenkant niet iets raken (dit kan gebeuren als de bouten te lang zijn).  

• Zet als alle bouten vast zitten het wiel op de grond en trek het na. Het wiel moet natuurlijk goed vast komen te zitten, maar vast is vast. Het is niet nodig om met het volle gewicht op sleutel te springen of iets dergelijks! Gebruik indien mogelijk een momentsleutel (ingesteld op de waarde die de autofabrikant aangeeft) om de bouten na te draaien. Trek de wielbouten altijd kruislings na (dus niet 2 naast elkaar liggende bouten na elkaar aandraaien, altijd een tegenoverliggende).

• Indien er een andere maat band of velg gemonteerd is, dient u altijd te controleren of alles nog vrij draait (ook bij maximale stuuruitslag en volledig inveren).

• Voor de opslag van banden zie het hoofdstuk “Bandenopslag”.

Bandenmaten lezen

Hieronder ziet u de markering van een bandenmaat volgens de Europa-norm, altijd geplaatst op de zijkant van de band:

De betekenis van de cijfers op de band:

205: Dit is de bandbreedte in mm.
 55: Dit is de hoogte/breedte verhouding in procenten.
  R: Dit is de bouw van de band, hier: Radiaalband.
 16: Dit is de velgdoorsnee in Inches voor deze band.
 91: Dit is de loadindex van de band, in dit geval 615 kg. De loadindex is van belang        bij de APK.
  W: Dit is de snelheidsindex van de band, in dit geval tot 270 km/uur.

Enkele veelvoorkomende loadindices:

Enkele veelvoorkomende snelheidscoderingen:

Op een ander stukje van de zijkant van de band staat daarnaast nog de DOT-code. Aan de hand van deze code is de productiedatum van de band te herleiden:

0305 moet u splitsen in 2 delen:

03: Dit is de productieweek van de band, dus week 3.
05: Dit is het productiejaar, dus 2005.

Bestaat een DOT-code uit 3 cijfers dan is de band voor het jaar 2000 geproduceerd.

Ongelijkmatige bandenslijtage / Trekken van de auto

Het kan gebeuren dat uw banden ongelijkmatig slijten of dat de auto naar een kant toe “trekt”. In het geval van een trekkende auto kunt u het beste de uitlijning van uw auto laten controleren (zie ook “uitlijnen” in het hoofdmenu).

Hieronder ziet u afbeeldingen van enkele veelvoorkomende verkeerde slijtagepatronen op banden. Tevens staat er een kleine verklaring bij. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk.

De band op de afbeelding hieronder heeft waarschijnlijk onder een te hoge spanning gestaan. De band gaat hierdoor als het ware “bol” staan en het midden zal sneller slijten dan de zijkanten.

Banden die op velgen gemonteerd zijn kunnen worden gestapeld. Losse banden dienen bij voorkeur rechtopstaand te worden bewaard en elke maand een klein stukje gedraaid te worden, dit om vlakke kanten te voorkomen.



Een band die te hard is geweest. 

Hieronder ziet u een afbeelding van een band die juist te zacht is geweest tijdens het gebruik. De auto rijdt dan vooral op de zijkanten van de band waardoor deze overdadig snel zullen slijten.

Hier kunt u zien wat het efect is van niet goede banden spanning.

Tenslotte ziet u hieronder nog 2 overdreven gevallen van de bandenslijtage bij een auto die niet goed is uitgelijnd, zie voor meer informatie ook bij “uitlijnen” in het hoofdmenu.

2 voorbeelden van banden die scheef zijn versleten door een slechte uitlijning van de auto.

In alle gevallen van een verkeerde slijtage of een trekkende auto kunt u het beste advies inwinnen bij Beterband of een ander gespecialiseerd bandenbedrijf met kennis van zaken.

Houdt uw banden op spanning!

Rijden met de juiste bandenspanning is zeer bepalend voor het rijgedrag en de veiligheid van uw auto. Daarnaast kan het grote invloed hebben op het brandstofverbruik en de levensduur van uw banden.

U vindt de juiste bandenspanning in een sticker in het portier van uw auto of in de tankklep. Staat het hier niet dan kunt u het meestal vinden in het instructieboekje. Als ook hier niets te vinden is, of u heeft geen instructieboekje, dan kunt u het nakijken op www.houddespanningerin.nl (een initiatief van Vredestein).

Dan nog enige bandenspanningstips:


• Controleer de bandenspanning minimaal 1 keer per maand.
• Controleer de spanning alleen bij koude banden, als er minder dan 3 km gereden is.
• Zijn de banden toch warm, verhoog dan de standaardspanning met 0.3 Bar, verlaag nooit de spanning van warme banden.
• Controleer ook het reservewiel, het kan verstandig zijn om hier 0.5 Bar meer in te doen dan in de andere banden. 
• 20% onderspanning veroorzaakt zo’n 30% verkorte levensduur van de band!
• Vertoond een band ongewoon spanningsverlies? Laat hem dan zo snel mogelijk door ons of een andere bandenspecialist controleren.
• Denk erom dat er op elk ventiel een ventieldopje zit, om vuil tegen te houden. Heeft u deze niet dan kunt u ze gratis bij ons krijgen. Pas ook op met sierdopjes, deze zijn vaak gemaakt van verkeerde materialen die vastoxideren waardoor u ze niet meer kunt verwijderen. Wij verkopen verchroomde ventielen die dit niet doen.
• Tenslotte dient u er nog rekening mee te houden dat de waarden die de fabrikant opgeeft bedoelt zijn voor standaard banden (meestal staat erbij vermeld om welke band het gaat). Wijken uw banden af van de standaard maat of codering dan kun u met behulp van de oude en de nieuwe Loadindex (zie ook “Bandenmaten lezen”) en de onderstaande calculator berekenen hoeveel u de bandenspanning moet verhogen of verlagen:

CALCULATOR

Trillingen

Trillingen in een auto kunnen het rijplezier goed verpesten. Daarnaast kan het overmatige slijtage van onderdelen als stuurkogels en wiellagers veroorzaken en zorgt het dat de bestuurder sneller vermoeid raakt.

Trillingen in de auto (of het stuur) kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Veelvoorkomende oorzaken zijn slecht gebalanceerde wielen, niet goed gemonteerde banden, hoogteslagen in banden en niet te vergeten kromme velgen (zie ook “richten”). Daarnaast zijn er nog meer mogelijke oorzaken.

De band op de afbeelding hieronder heeft waarschijnlijk onder een te hoge spanning gestaan. De band gaat hierdoor als het ware “bol” staan en het midden zal sneller slijten dan de zijkanten.

Bij Beterband zijn wij in bijna alle gevallen in staat om de oorzaak te vinden. Vervolgens kunnen wij het probleem met behulp van onze geavanceerde apparatuur en ervaring praktisch altijd oplossen zodat u weer comfortabel kunt rijden.

Stikfstof in uw banden.

Wij van Beterband hebben de mogelijkheid om uw banden te vullen met stikstof die wij hier zelf genereren. Stikstof gedraagt zich anders dan lucht, maar wat zijn nu de voordelen van het vullen met stikstof in plaats van gewone lucht?

• Bandenspanning blijft beter op peil door de grotere moleculen, dus minder lekkage.
• Levensduur wordt verlengd doordat de banden minder heet worden tijdens het rijden.
• Lagere rolweerstand wat een iets lager brandstofverbruik tot gevolg heeft.
• Minder oxidatie aan de binnenkant van de velg en de band, doordat er geen zuurstof aanwezig is.
• Constantere bandenspanning tijdens het rijden. Dit komt doordat de stikstof in de band minder heet wordt en ook minder uitzet dan lucht. Dit geeft een minder verhoogde bandenspanning na een lange rit waardoor het weggedrag en het comfort ook beter blijven.

U moet geen wonderen verwachten van stikstof, maar het feit dat de Formule 1 en de gehele vliegindustrie alleen nog maar stikstof gebruiken zegt genoeg.

Voor slechts € 2,50 per band vullen wij uw banden af met stikstof (inclusief het mooie groene dopje om aan te geven dat u rijdt met stikstof in uw banden!)

Als u overigens uw bandenspanning controleert en u moet iets bijvullen, dan kan het in principe geen kwaad om dit te doen met gewone lucht. Het percentage, en daarmee het effect van de stikstof zal dan echter wel steeds kleiner worden.

Controleren van uw banden.

Iedereen weet dat een band in goede conditie moet zijn om goed zijn werk te kunnen doen en een goed rijgedrag te verzekeren. Uiteraard kunnen wij de toestand van uw banden voor u controleren, maar u kunt natuurlijk zelf ook een oogje in het zeil houden. Hieronder volgt een checklist met enkele dingen waar op gelet moet worden bij de controle van een band:

-Controleer of de banden over het gehele loopvlak nog genoeg profiel hebben (dus ook aan de binnenkant van de band!). Een minimum van minstens 2.5mm is in verband met de veiligheid aan te raden. Voor brede banden is het advies om ze te vervangen bij 3mm profiel.

-Controleer de bandenspanning. Zie hiervoor het onderwerp “ houdt uw banden op spanning”. Denk er ook om dat er altijd een ventieldopje op het ventiel zit (bij ons anders gratis af te halen).

-Controleer of de banden geen ongelijkmatig slijtagepatroon vertonen. Zie hiervoor ook het onderwerp “ Ongelijkmatige bandenslijtage / trekken van de auto “.

-Controleer de banden op schade. Doordat een band soms heel wat te verduren krijgt kan er schade aan de band ontstaan. Dit kan zich openbaren in loszittende of verdwenen stukken rubber. Let ook op of de band bulten op de zijkant of op het loopvlak vertoond, dit duidt meestal op een draadbreuk en kan zeer gevaarlijk zijn. Let op: als het gevolg van de fabricage van de band zitten er een of meer aanhechtingspunten op de zijkant van de band. Dit zijn geen bulten naar buiten, maar het lijken bulten die naar binnen gericht zijn. Dit kan uiteraard geen kwaad. Deze punten zijn bij de ene band duidelijker te zien dan bij de andere.

-Daarnaast kunnen er door veroudering droogtescheuren ontstaan in het loopvlak of op de zijkant van de band. Als deze nog zeer klein en oppervlakkig zijn kan dit vaak nog geen kwaad, als ze echter te groot worden moeten de banden worden vervangen.

-Tenslotte is het heel belangrijk dat banden die vaak lange tijd stilstaan (denk aan caravans, campers en aanhangers) na 5 tot 6 jaar worden vervangen, ongeacht de staat van de band. Het probleem zit namelijk vaak van binnen waar het niet zichtbaar is. Aan de hand van de DOT-code op een band kunnen wij u vertellen hou oud een band is (zie ook: “ Bandenmaten lezen “).

-Laat in geval van twijfel altijd een bandenspecialist de band controleren!

Lawaai van banden

Lawaaibanden zijn vaak erg vervelend. De oorzaak kan liggen in de banden op zich of in de slijtage hiervan.

Veel goedkope merken maken banden die als ze nieuw zijn al een behoorlijk afrolgeluid hebben. Hier is natuurlijk niets anders aan te doen dan het monteren van een paar goede nieuwe banden.

Een ander verhaal is het als de banden die eerst stil waren lawaai gaan maken als ze een tijdje gebruikt zijn. Het geluid lijkt vaak op het geluid van een kapot wiellager. De oorzaak van dit geluid is vaak te vinden in de ongelijkmatige slijtage van de banden. Meestal gaat het om de niet aangedreven banden die vlakke stukjes op het profiel krijgen, of een “zaagtand” profiel. Deze vorm van slijtage wordt “cuppen” genoemd.

Hieronder ziet u een afbeelding van een band die flink gecupt is:

Doordat de band op sommige plekken niet meer rond is zal deze een ontzettend lawaai gaan produceren.

Het cuppen kan in veel gevallen worden voorkomen door de banden regelmatig (bijvoorbeeld elke 10.000 km, soms nog eerder) te wisselen van voor naar achter en achter naar voor. Meestal wordt er gekozen om de banden links en rechts wel aan dezelfde kant van de auto te houden.

Ook is het erg belangrijk dat een auto goed is uitgelijnd. Voor meer informatie hierover kunt u kijken onder “uitlijnen” in het hoofdmenu.

De gevolgen van een andere bandenmaat

Als er een andere bandenmaat onder een auto wordt gemonteerd (al dan niet in combinatie met andere velgen) heeft dit uiteraard gevolgen voor de rijeigenschappen. Waar aan de ene kant voordeel wordt behaald, wordt er aan de andere kant soms weer ingeleverd.

Hieronder ziet u een mooi overzicht van de gevolgen van een andere bandenmaat: